FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/05/2008

Hyresvärdens ansvar för uppkomna skador

Hej! Vem som betalar faktura? Jag bor som hyresgäst i nybildad förening. Handfat i badrumet gick sönder pga reparationer och sprängarbete under huset. Jag kontaktade förening och fick boka tid hos en rörmakare. Efter 2 veckor fick jag faktura på 3500 kr för byte av handfatet. Vem som ska betala fakturan? Är det förening eller jag?. När jag anmälde skadan så blev det solklart att förening står för kostnader och jag fick ingen upplysning att det är jag som ska betala. Nu hävdarförening att jag ska kontakta firman som utförde sprängingar....... mvh//överaskad hyresgäst

Lawline svarar

Regler om hyresrätter finns i 12 kapitlet, jordabalken (se http://lagen.nu/1970:994) Dessa regler är enligt 12 kap. 1 § 5 st. tvingande till hyresgästens förmån och kan, om de ger hyresvärden sämre skydd än lagen, således inte avtalas bort. Enligt 12 kap 10 § samt 16 § jordabalken är hyresvärden ansvarig för att reparera sådan skada som hyresgästen inte ansvarar för. Då det inte är du som beställt sprängningarna, är ansvaret för skadorna från dessa hyresvärdens. Enligt 12 kap. 16 § 2 st. kan hyresnämnden om hyresvärden vägrar åtgärda problemet på ansökan av dig ålägga värden att avhjälpa bristen vilket kan förenas med vite. Som hyresgäst kan du om du betalar fakturan även i efterhand kräva ersättning av hyresvärden enligt 12 kap. 11 § 1p. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare