Preskription av fordran

För 6 år sedan begick jag ett brott varvid jag ådrog mig en skuld på c:a 140.000 - skulden ligger hos ett försäkringbolag och är idag ännu inte betald - jag har inte fått ett endaste skuldbrev, räkning eller telefonsamtal sen 2005 - jag bara undrar kan dom ha glömt mig eller? - tycker det verkar konstigt att man tappar bort 140.000

Lawline svarar

Enligt preskriptionslagen preskriberas en fordran först efter tio år. Du bör alltså inte räkna med att de glömt bort dig. Sannolikt finns det en dröjsmålsränta som tickar på och som gör att du idag är skyldig mer än 140.000. Det bästa är nog att kontakta dem.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare