FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/06/2008

Rätt till förråd i bostadsrätt?

Har läst i ett av era svar gällande rätt till förråd att man har rätt till förråd när det gäller hyresrätt. Gäller detsamma även för bostadsrätt? Vem kan jag vända mig till om föreningen ej lyssnar på detta dvs. tillhandahåller ett förråd? Mvh Robine

Lawline svarar

Hej! Bostadsrättslagen som gäller i det aktuella fallet ger inte bostadsrättsinnehavaren någon rätt till förråd. Det är istället föreningens stadgar som reglerar detta. Hyresgäster kan vända sig till hyresnämnden vid tvister, motsvarande nämnd saknas för bostadsrättsinnehavare. Istället får man göra sin röst hörd på årsstämman. Tex. kan du rösta för att inte bevilja ordföranden ansvarsfrihet. Med vänlig hälsning
Jon ÖstremRådgivare