FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/04/2006

Lärarens rätt att neka elever mat/dryck i klassrummet

Hej! Jag har en fråga om man det finns någon lag som säger att man inte får använda mat /dryck på skolans egendom / klass. Vilka rättigheter har jag emot lärarens ord? Vatten kan väl inte påverka lektionen, och förstås är det väl inte bra mot min hälsa att inte vara utan dryck. Har jag rätt till att dricka vatten? Vad säger emot mig? Kan jag ändra detta på några sätt? MVH Ole

Lawline svarar

Hej Ole! Det finns inga lagregler som direkt reglerar den situation som Du beskriver. Vad som är utslagsgivande är helt enkelt skolans reglemente. Om läraren anser att ordningen störs av vissa moment som t.ex. förekomst av mat/dryck i klassrummet, är det helt upp till läraren att bestämma. Det finns antagligen helt legitima skäl från skolans/lärarens sida för att inte ha mat/dryck i olika lokaler, t.ex. att inte städpersonalen skall få tyngre arbetsbörda. Det finns rättsfall som berör lärarens rätt att beslagta egendom från eleverna, men den frågan har Du inte ställt. Hör gärna av dig om Du vill veta mer. mvh
Rådgivare