FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/06/2008

Överhyra

Hej! Jag har under ett halvår bott som inneboende hos en student (lägenheten hittade jag via Internet). Vi delar tvåa och våra rum är precis lika stora. Nu har jag tagit reda på att hyran för lägenheten inte alls är de 6000kr som hon sagt (jag betalar 3000kr) utan strax över 4000kr. Detta i sin tur innebär att jag betalar mer än dubbelt så mycket som henne i hyra för ett lika stort rum (!). Jag har skrivit på ett kontrakt där beloppet jag betalar finns med samt en uppsägningstid på 2 månader. Jag vill naturligtvis inte bo kvar där om jag måste betala denna orimliga hyran och de facto att hon ljugit mig rakt upp i ansiktet känns naturligtvis inte bra. Jag misstänker att hyresvärden inte känner till att hon hyr ut lägenheten (mest pga den orimligt höga hyran i sammanhanget), och frågan är om jag ska vända mig till honom/henne? Vad kan jag annars göra och vad har jag för rättigheter i detta fall? Kan jag kräva tillbaka de pengar hon lurat mig på och kan jag strunta i uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej! Om en hyresvärd tar för mycket i hyra kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden för att få tillbaks den del som överskjuter ett rimligt belopp. Du hyr ett rum och 12 kap. 55 e § Jordabalken blir tillämplig, du finner den http://www.lagen.nu/1970:994 Vad som är en rimlig hyra bestämms av vad en motsvarande lägenhet i allmännyttan skulle kosta. Det är omöjligt för mig att säga om du kommer få tillbaks pengar eller inte, men du kan alltid försöka. Hör av dig till din kommun för vidare information om hur du går tillväga. MVH
Jon ÖstremRådgivare