FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/06/2008

Uppsägning av hyresrätt – när börjar uppsägningstiden l

Hej En fråga ang. uppsägningstid vad avser hyresrätt som ej är färdigställd. Antag att jag tecknar ett hyresavtal fem månader innan inflyttning, eftersom huset blir färdigt först fem månader efter tecknande av avtalet. Om jag säger upp avtalet en månad efter tecknandet måste jag då betala någon hyra? Jag har kollat i hyreslagen men blir inte klokare. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Som du själv varit inne på regleras bostads- och lokalhyra i 12 kap Jordabalken, se http://lagen.nu/1970:994#K12. Det framgår inte om din fråga avser en lokal eller en bostad, varför jag ger svar för båda delarna. Om det rör sig om en bostad kan du alltid säga upp hyresavtalet så att det upphör vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, oavsett om det ditt avtal löper på bestämd eller obestämd tid (se 12 kap 5 § Jordbalken). Om det är en lokal du skall hyra är skillnaden att uppsägningstiden blir längre. Om hyresavtalet löper på obestämd tid är uppsägningstiden nio månader medan uppsägningstiden vid hyresavtal på bestämd tid beror på hyrestidens längd, se 12 kap 4 § Jordabalken. Om hyresavtalet är tidsbestämt är du vid lokalhyra bunden under hela avtalstiden, oavsett om du säger upp första dagen under avtalsperioden eller några månader innan avtalet löper ut. Alltså, tiden för uppsägning är den avgörande tidpunkten och avtalet upphör att gälla när uppsägningstiden löpt ut. Det är endast om du har rätt att frånträda hyresavtalet som det genast upphör att gälla, se 12 kap 6 § Jordabalken. Det kan till exempel vara så att hyresrätten uppenbart inte kommer att kunna användas för avsett ändamål (till exempel som bostad). Normalt sett handlar det inte om att frånträda avtalet utan om en normal uppsägning av avtalet. Om du inte hinner få tillträde till bostadslägenheten eller lokalen innan uppsägningstiden löper ut skall du inte behöva betala någon hyra. Titta gärna i ditt hyresavtal om det finns något speciellt reglerat för om avtalet sägs upp innan du får tillträde till hyresrätten. Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare