FrågaÖVRIGTPUL/GDPR23/06/2008

Bildpublicering på Internet

Hej, jag har en fråga som rör personuppgifter på internet, mer specifikt bilder som publiceras utan samtycke på internet. PUL förbjuder detta i Sverige (hela EU?), men vad gäller internationellt?(utanför EU) T.ex om en medborgare från USA beslutar att lägga upp bilder på någon på internet utan samtycke från berörd person.

Lawline svarar

Inom EU är reglerna kring bildpublicering på Internet likartade eftersom de bygger på samma EU-direktiv. Detta innebär inte nödvändigtvis att alla länder går lika långt som vi i att fokusera på missbruket av att publicera bilder på Internet, därför blir det av stor vikt att göra en bedömning i varje enskilt fall.

Att publicera bilder på Internet utan samtycke är inte kategoriskt förbjudet. Avgörande för tillåtligheten av publiceringen är huruvida bilden som görs tillgänglig på Internet är kränkande eller ej. Således måste återigen en bedömning göras i varje enskilt fall där man särskilt fokuserar på vad personerna på bilden reagerar, i vilket sammanhang bilden förekommer och hur stor spridning den har fått. Mer information om kränkning av den personliga integriteten finns http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/andringar-i-personuppgiftslagen/vad-menas-med-en-krankning-av-den-personliga-integriteten1/ .

Vad som gäller internationellt är svårt att svara på eftersom varje enskild stat har sina egna regler. Det blir därför en fråga om vilka länders lagar som blir tillämpliga (jurisdiktion) och därefter blir det aktuellt att undersöka vad dessa lagar säger om bildpublicering på Internet.

Vänligen,

Gabriel WestinRådgivare