FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/05/2008

Kvarglömd egendom från tidigare hyresgäst

Jag har under några år hyrt ut en fastighet till studerande ungdomar. Det har nu gått 3 månader sedan den siste flyttade ut och kvar står ett antal möbler. Det är två skinnfåtöljer med fotpall, ett bord och en bokhylla i tre delar. Jag har ingen som helst aning om vem som lämnat kvar dessa saker. Det enda jag vet är att det är någon av dem som flyttade ut under våren 2007. Nu håller jag på att tömma huset eftersom det skall säljas. Min fråga är: vad har jag för ev. skyldigheter när det gäller dessa möbler? Kan jag sälja resp. skänka bort dem?Att leta upp dem som bodde där då är en omöjlighet så vad gör jag?

Lawline svarar

Hej! I 27 § Hyreslagen stadgas ”Om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen.” Detta betyder att om du inte kan få tag i den tidigare hyresgästen måste du spara och ta hand om sakerna i sex månader från det att de lämnade fastigheten. Därefter får du göra vad du vill med dem. Om du dock mot förmodan skulle få tag i ägaren till sakerna och då säga till denne att komma och hämta sina saker måste du vänta i tre månader från denna anmaning. Anmaningen kan vara både muntlig och skriftlig det viktiga är att tänka på att det är du som vid eventuell tvist måste bevisa att anmaning skett, varför skriftlighet alltid är att föredra. Det verkar som att du är säker på att sakerna tillhör någon som flyttade ut förra våren, då det således har gått sex månader sedan dess är du fri att göra vad du vill med sakerna. Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare