FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2008

Rättigheter och skyldigheter för bostadsrättsägare

Hej! Jag har tre frågor: 1. Jag bor i en brf-lägenhet. Vad händer om jag tar bort "spröjsarna" från mina fönsterrutor? Föreningen säger att jag skall sätta tillbaka dessa. Vad händer om jag INTE gör det? Kan jag få böter eller? 2. Vad händer om jag inte är med på städdagarna som dom har en gång på våren och en gång på hösten? Kan jag få böter eller? 3. hur mycket får föreningen som vi ha tjäna på bostadsrättsinnehavarna. Alltså...hur hög får hyran vara? Får föreningen tjäna hur mycket som hälst på en?

Lawline svarar

Hej, I bostadrättslagen 7 kap. se https://lagen.nu/1991:614 finns vägledning ang. dina rättigheter och skyldigheter som bostadsrättsinnehavare. Ett ingrepp som innebär en väsentlig förändring av lägenheten kräver tillstånd av föreningen. Föreningen får vägra att ge tillstånd endast om ingreppet innebär skada eller medför påtaglig olägenhet. Att ta bort spröjsarna från fönsterrutorna utgör knappast en väsentlig förändring av lägenheten vilket innebär att föreningen inte kan hindra dig från det. Att utebli från städdagarna kan i vissa föreningar vara sanktionerat med en viss ”straffavgift”. För att en bostadsrättsförening över huvud taget skall få ta ut en sådan straffavgift krävs att detta finns angivet i stadgarna. För att de skall ha rätt att ta ut en sådan avgift måste enligt civilrättsliga rättsgrundsatser föreningen kunna påvisa att din frånvaro har inneburit ekonomisk skada för föreningen. Detta tror jag inte att en förening kan göra. Men mitt tips för att upprätthålla grannsämjan är att gå på städdagarna i alla fall. Vad gäller månadsavgiften så ”tjänar” inte bostadsrättsföreningen pengar på sina medlemmar. Du är också en del av föreningen eftersom du har en andel i föreningen genom din lägenhet. Månadsavgiften betalas för att föreningen skall kunna gå runt och betala underhåll och reparationer och dylikt. Om du tycker att månadsavgiften borde sättas ned är mitt råd att du tar upp det med föreningens styrelse på nästa föreningsstämma. Lycka till!
Alexandru MilerRådgivare