FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/05/2008

Uppsägningstid för hyra av lokal

Vi har hyrt en lokal som vi nu har blivit uppsagda ifrån pga att hyresvärden vill hyra ut hela byggnaden till ett större företag.Vi blev uppsagda skriftligen den 24 april och i uppsägningen står det att vi måste vara ute den 31:a maj. Men när jag tittar i vårt hyresavtal strår det klart och tydligt att uppsägningstiden är tre månader. Detta måste väl vara ett kontraktsbrott? Vad skall/kan vi göra om hyresvärden vidhåller att vi måste vara ute den 31:a maj?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår utifrån din frågeställning att avtalet är ingått på obestämd tid med uppsägningstid på tre månader. I hyreslagen stadgas att minsta uppsägningstiden för lokal är nio månader, 4 § 2 p. HL. Hyreslagens regler är tvingande till hyresgästens fördel , 1 § 5st Hyreslagen. Det är således helt korrekt att om hyresvärden tvingar er att lämna tidigare än detta begår han ett kontraktsbrott. Detta leder till att hyresvärden blir skyldig att utge skadestånd för den skada som eventuellt uppstår. Om avtalet mot förmodan skulle vara ingånget på bestämd tid gäller dock andra regler. Bland annat kan reglerna om uppsägning falla bort om hyrestiden har gått ut men ni fortsatt att använda lokalen. Hyresvärden måste dock hänskjuta tvisten till hyresnämnden inom en månad för att inte förlora anmodningsrätten. ( Se vidare 3-4 §§ HL för redogörelse av uppsägningstider för lokal då uppsägningstid för avtal på bestämd tid är beroende av hyresförhållandets längd. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader gäller uppsägningstiden på nio månader även här) Slutsats blir att om avtalet är ingått för obestämd tid kan du fortfarande ha kvar lokalen ytterligare nio månader från dagen då uppsägningen skedde (24 april-24 januari). Om det dock står något visst datum i kontraktet bör ni som sagt kolla hyreslagens närmare reglering för att vara säkra på vad som gäller just i ert fall. Hyreslagens regler hittar du i Jordabalkens 12 kap. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare