FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/07/2008

Byte av offentlig försvarare?

Vad gäller om man anser att ens advokat gjort ett mindre bra jobb och man vill byta till en ny? Situation: Ett ärende har varit uppe i TR och den tilltalade har, efter fällande dom i TR, meddelat sin advokat att han/hon vill överklaga till HR. Inget datum för HR-förhandlingarna har ännu meddelats. Den "första" advokaten är en offentlig försvarare som tilldelats den tilltalade. Den tilltalade känner inget som helst intresse från advokatens sida att göra ett grundligt jobb och anser sig blivit dömd i TR på grund av sin försvarares dåliga bevisning / engagemang. Nu vill den tilltalade byta advokat. Vilka är reglerna? Tacksam för ett snart svar! MVH

Lawline svarar

Hej Det är domstolen som bestämmer om man får lov att byta offentlig försvarare eller inte. Om man önskar byta offentlig försvarare måste man därför lämna in en skriftlig framställning till rätten och ange skäl för detta. Rätten prövar då om det finns giltiga skäl för ett byte. Sådana skäl kan t.ex. vara att försvararen inte har utfört försvaret med tillräcklig omsorg. Det ställs ganska höga krav på den som klagar att visa att försvararen har varit försumlig. Om man inte längre har förtroende för sin offentliga försvarare kan det också i vissa fall vara ett skäl att medge byte. Framförallt medges byte i sådana fall när den tilltalade riskerar ett längre fängelsestraff. Rätten gör en avvägning av de skäl som man har anfört för att få byta mot de merkostnader för staten som ett byte skulle medföra. Denna avvägning medför att ju tidigare under ett måls handläggning som man framställer en begäran om att få byta offentlig försvarare desto större chans att rätten går med på det. Sammantaget medges byte tämligen sällan när ett yrkande om detta framställs i högre instans. Vad som blir resultatet i just ditt fall kan jag dock inte uttala mig om. Hoppas att du har hjälp av mitt svar Med Vänlig Hälsning
Rådgivare