FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/06/2008

Vem ska bekosta den trasiga pannan?

Vi hyr en villa och pannan har gått sönder. Hyresvärden påstår att vi ska bekosta den och att den gått sönder pga överhettning. Ska det inte finnas skydd mot detta i pannan? Hyresvärden säger att om panna börjar koka så ska vi spola varmvatten och öka temperaturen i elementen. Ska det verkligen vara så? Kan vi ha orsakat att pannan gått sönder pga överhettning? Är det våran skyldighet att bekosta pannan? Det står i kontraktet.

Lawline svarar

Hej! Om det ska finnas ett överhettningsskydd i pannan samt hur man ska agera vid överhettning är inte en juridisk fråga och jag har följaktligen svårt att svara på detta. Det har dock ingen betydelse. Om ni har skrivit på ett kontrakt som säger att det är ni som ska bekosta en ny panna eller reparation av den befintliga, så är det vad som gäller. Hade det inte funnits ett avtal hade man fått utreda huruvida det var ni som hyresgäster som vållat skadan, någon sådan utredning behövs dock inte när det finns ett avtal. Mvh
Miranda BergRådgivare