FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/06/2008

Fastighetsförsäljning, utan bygglov.

Jag har en fråga angående köpekontraktets utfromning vid köp av fast egendom. Jag skall sälja min fastighet och har en friggebod på tomten som kräver bygglov, jag har inte bygglov idag. Behöver jag ta med någon klausul om detta i köpekontraktet och isåfall hur skall den vara utformad?

Lawline svarar

Hej, Att bygga utan bygglov är olagligt och kan medföra straffavgifter. Bestämmelser om detta finner du i Plan- och bygglagen (PBL), http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM Se särskilt kap 9-10. Byggnadsnämnden är skyldig att ingripa när reglerna inte följs och resultatet kan bli att man måste bli beviljad bygglov i efterhand och då tillkommer avgifter utöver bygglovsavgiften. Det är byggherren som ansvarar för att reglerna följs och alltså för betalningen av avgifterna. Jag utgår från att du är medveten om att något bygglov inte krävs för friggebodar som utgör maximalt 15 kvadratmeter i byggnadsarea. I PBL 10 kap 25 § anges att om egendomen sålts och om köparen inte gjorts medveten om att bygglov inte finns, har denne rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller i vissa fall att häva köpet. Köparen har denna rätt i ett år från tillträdet. Att sälja fastigheten med byggnaden som inte har bygglov är inget jag rekommenderar. Det är bättre att ordna detta genom att söka bygglov och betala alla avgifter innan. Detta gör även fastigheten mer attraktiv. Skulle ni ändå välja att inte göra detta bör däremot en klausul skrivas. Hur denna skall vara utformad blir beroende av vad ni vill säga. Vill ni lyfta fram att köparen blivit informerad och är medveten om att det finns en byggnad utan bygglov och att köparen skall betala eventuella byggnads- och bygglovsavgifter, är det klausuler av det slaget ni får skriva. Utforma klausulen/klausulerna på ett lättbegripigt sätt för att undvika oklarheter och problem. Vänliga hälsningar,
Rådgivare