FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/08/2008

Uppsägningstid vid lokalhyra

Hej! Jag har blivit anklagad av min hyresvärd att ha stulit. Han påstår sig ha en lång lista på saker som försvunnit, men listan vägrar han att visa mig. Detta har han tagit som en förevändning för att säga upp mitt kontrakt, på min del av lokalen, på orimligt kort tid en månad. Han hotar även att basunera ut detta inom vår kår, (liten kår där alla känner alla). I uppsägningen anger han som skäl, samarbets svårigheter. Vi arbetar tillsammans i lokalen, där även 3 andra hyresgäster hyr in sig. Allt detta är naturligtvis nonsens förutom att jag på olika sätt känt mig trakaserrad av honom under 1års tid. Därför har jag börjat undersöka möjliga lösningar på annat håll. Dagen efter det kom till hans kännedom fick jag detta på halsen. Vi har ett utskrivet utkast till kontrakt, dock ej signerat, där uppsägningstiden anges till 3 månader. Vad gäller? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det rör sig om en lokal så gäller följande enligt Hyreslagen. Om hyresavtalet mellan dig och din hyresvärd är på obestämd tid gäller enligt 4 § Hyreslagen en uppsägningstid på nio månader. Detta är tvingande och innebär att ett avtal om en kortare uppsägningstid än nio månader är ogiltigt. Detta innebär att de tre månaderna ni har avtalat om inte gäller. Att hyresvärden sedan vill säga upp dig med endast en månads uppsägningstid kommer inte på fråga. Du har alltså rätt till en uppsägningstid på nio månader. Om hyresavtalet är tidsbegränsat gäller enligt 4 § Hyreslagen en uppsägningstid på tre månader om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader. Om hyrestiden är längre än nio månader gäller en uppsägninstid på nio månader. Dessutom har du rätt till ersättning enligt 57 § Hyreslagen om din hyresvärd vägrar förlänga hyresavtalet utan giltiga skäl. Mitt råd till dig är att du kontaktar hyresnämnden och förklarar din situation för att få vidare hjälp med problemet. Lycka till!
Alexandru MilerRådgivare