FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/07/2008

Flyttstädning

Hej! Jag har just sålt mitt hus och har lite frågor ang städningen. Vi gjorde ett muntligt avtal att köpararen skulle få tillgång till huset två månader innan det datum som står i kontraktet.(inflytt enligt kontraktet är 27 juni) När de övertog huset var de inte nöjda med städningen. Jag erbjöd mig att städa om det som de var missnöjda med, men de valde att flytta in och städa själva. Nu kräver de att jag ska betala 1000 kr till dom för besväret, annars tar dom dit en städfirma. Vd är det som gäller? Är jag skyldig att betala dom? Jag erbjöd mig att städa om.

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen lagstadgad skyldighet eller rätt till flyttstädning i samband med överlåtelse av fastighet. I samband med en försäljning är det med andra ord upp till köparen och säljaren att bestämma vad som ska gälla och i vilket skick fastigheten skall överlämnas. Mitt tips till Er är att titta i ert kontrakt och se vad som kan utläsas av det. Vad har bestämts angående flyttstädningen? Har det skrivits in något om att viss ersättning skall utgå om flyttstädningen inte utförts ordentligt? Det verkar märkligt att köparna skall ha rätt att kräva Er på ersättning efter det att de sagt sig vara villiga att själva ta hand om den städning som återstod – om inte detta uttryckligen regelras i ert kontrakt. Lycka till! Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare