FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/06/2008

Övertagande av hyresrätt

Min partner var för 3 år sedan skriven och boende i min Br. Därefter skrevs hon på en hyresrätt, som jag har kontrakt på, men där jag ej har varit folkbokförd. Nu vill jag överlåta detta hyreskontrakt till henne. Hur gör vi för att uppfylla bostadsföretagets krav, vilka bevis behövs? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för ditt mail! På hyresområdet råder avtalsfrihet och bostadsbolagen kan därför skriva kontrakt med vem de vill. De kan därför även upprätta villka villkor gällande överlåtelse etc. som de vill. De kan således vägra din partner att överta lägenheten. Detta grundar jag i det faktum att du och din partner aldrig verkar ha stadigvarande bott i lägenheten eller ämnat göra så. Undantaget i Jordabalken 12:33 2 st. är därför ej tillämpligt. Detta ger när så är fallet sambo eller make/maka rätt att överta hyresrätt som varit avsedd att uteslutande eller huvudsakligen användas som gemensam bostad för hyresgästen och hans make eller sambo. Se lagrummet http://lagen.nu/1970:994. Det är alltså upp till bostadsbolaget att själv avgöra om din partner skall kunna få ta över lägenheten.
Rådgivare