FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/06/2008

Hyra ut eller låna ut hyresrätt?

Jag har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt och kommer att hyra ut den 12 månader då jag är sambo på prov. Efter 12 månader kommer jag troligtivs inte att behöva den själv men jag skulle vilja att min bror bor i den tillsvidare. Är det möjligt för mig att låna ut den till honom eller behövs ett andrahandskontrakt?

Lawline svarar

Hej! Att låna ut en din hyresrätt till din bror är inte juridiskt hållbart. Det du måste göra är att ansöka om tillstånd till att hyra ut den i andrahand till honom istället. Precis som du ansökte för att prova på sammanboende de första 12 månaderna måste du ansöka om tillstånd om du vill hyra ut till din bror efter den tiden löpt ut. Som du säkert vet så ska det finnas beaktansvärda skäl för att upplåta i andra hand. Detta enligt Hyreslagen 12 kap 39-40§.se. Ett tillstånd kan begränsas till viss tid, vilket innebär att hyresvärden kan begränsa din prövotid som sambo till exv ett år. Det är inte meningen att andrahandsuthyrning ska pågå på obegränsad tid. Alla dessa frågor avgör dock din hyresvärd. Om du blir nekad tillstånd kan du alltid ansöka hos hyresnämnden att de ska pröva om en uthyrning borde tillåtits eller ej. Med vänlig hälsning
Rådgivare