FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/05/2008

Rättskällors dignitet

Vilka är de tre främsta rättskällorna, om man tex. vill ta reda på vad lös sak innebär? Vilken av dessa källor har störst dignitet?

Lawline svarar

Hej

Begreppet "lös sak" är ett typiskt begrepp som lagstiftarna valt att hålla lite öppet. De rättskällor som kan konsulteras är främst lagförarbete, HD:s praxis och doktrin.

Om ett begrepp definieras i lagen du läser är det självfallet denna definition som gäller, men jag utgår från att det inte gör det. Annars gäller som regel att HD:s praxis skall följas, sedan förarbetena och sist kollar man i doktrin för att hitta svar.

Det kan också sluta med att man använder olika rättskällor i kombination med varandra då det ofta är svårt att hitta definitioner som stämmer helt överens med det man letar efter.

Lycka till!

Marcus GlimbergRådgivare