FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2008

Vållande till annans död eller dråp?

Om det är 70 tillåtet på landsväg men förhållandena egentligen inte medger det och man fått det påpekat av de boende flera gånger och ändå kör för fort - och råkar köra på någon som dör, kan man då bli fälld för dråp? Eller är det vållande till annans död som är högsta straff och var ligger då straffskalan?

Lawline svarar

Hej! Den största skillnaden mellan brotten dråp (BrB 3 kap 2 §) och vållande till annans död (BrB 3 kap 7 §) är att dråp är ett så kallat uppsåtsbrott medan vållandebrottet begås av oaktsamhet. Domstolen gör en samlad bedömning av all fakta i målet för att bestämma om ett brott, och i så fall vilket brott, har begåtts. Brottet vållande till annans död kräver en allvarlig försummelse från gärningsmannens sida, plus ett så kallat kausalsamband mellan oaktsamheten och händelsen. Detta betyder att det krävs att händelsen orsakades just av oaktsamheten. Om personen i fråga varit oaktsam, men oaktsamheten inte hade relevans för effekten, kan vållandebrottet således inte bli aktuellt. För att ha varit oaktsam skall gärningsmannen haft anledning att ta risken för effekten i beräkning. Detta är en bedömningsfråga. Bland annat kan man fråga sig – hur vårdslöst körde personen i fråga? Hur var sikten/väglaget? Var befann sig personen som blev överkörd? Vållande till annans död kan ge böter om brottet är ringa, fängelse i upp till två år, eller mellan sex månader och sex års fängelse om brottet bedöms som grovt. För att dråp skall bli aktuellt krävs som sagt uppsåt, någon sorts avsikt att följden skall inträffa. Det finns många typer av uppsåt, typen likgiltighetsuppsåt ligger nära gränsen till oaktsamhet. Likgiltighetsuppsåt har man om man har insett risken för skadans inträffande, men ändå (likgiltigt) fortsatt utföra handlingen. För dråp är straffskalan fängelse i sex till tio år. Brottsbalken (BrB) hittar du http://lagen.nu/1962:700 Vänliga hälsningar,
Lotta KnappRådgivare