FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/05/2006

Fråga om beslagtagen bil - möjl. att överklaga HovR-dom

Min make ärvde en bil av sin far som han gav mig i gåva, men vi skrev inget gåvopapper och i april 04 hade min make och jag grälat varpå han tog bilnycklarna från min nyckelknippa, han körde bilen olovandes utan körkort. detta resulterade i att polisen tog honom 3 ggr med min bil. Dem beslag tog bilen fast ej dödsboet ej var skiftat. skulden på bilen var ca 25000 och nu har bilen varit i beslag i cirka 2 år och bodelningen har varit färdigt sen ett år tillbaka, i hovrätten fastslogs tingsrättens beslut om att beslaget ska kvarstå. frågan är nu om beslaget är giltigt då bilen inte var min makes vid tillfället och att skulden inte var reglerad?

Lawline svarar

Hej Helen! Om det finns en Hovrättsdom som går emot Er i sak, finns det dessvärre ingenting som Vi på Lawline kan bidra med. Ni har en viss möjlighet att överklaga, men i princip krävs det att Hovrättens dom har varit klart felaktig, eller att det finns prejudicerande värde i Er sak, för att Högsta Domstolen skall bevilja prövningstillstånd. Jag måste dock påpeka att detta är ytterst ovanligt. Då jag inte har tillgång till alla faktiska omständigheter i fallet, har jag svårt att ge Er en fingervisning om Era chanser, jag råder Er att ta kontakt med en advokat om Ni vill driva frågan vidare.
Rådgivare