FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/07/2008

Fastighet utan dränering - dolt fel?

Vad har en fastighetsägare att förvänta sig när det kommer till dräningsledning runt en fastighet? Jag har fått en fråga från en ägare som har funnit att det inte finns någon dränering runt hans fastighet som han förvärvade för ca 2 år sedan. Fastigheten byggdes i början av åttiotalet, och står på platta på mark på sand som undergrund. Varken dåvarande mäklare eller besiktningsman har i några dokument infomerat något om dränering, varken om det fanns eller inte. Först nu, av ren tillfällighet har ägaren upptäckt att det saknas, men har inte haft problem med fastigheten. Anses detta vara ett dolt fel, eller var det ägarens undersökningsplikt som gällde? Hade dåvarande säljare upplysningsplikt om detta?

Lawline svarar

Att det saknas dränering runt ett hus är i sig inget fel i köprättslig mening. Skulle det däremot finnas fuktskador i huset kan detta betraktas som fel. Förutsättningen för att felet då ska kunna göras gällande är att felet, dvs fuktskadan, fanns vid köpetillfället. Eftersom köparen inte har haft något problem med fastigheten förefaller det som att det inte finns något fel i köprättslig mening Det var väldigt vanligt att bygga på det här sättet under 70-80-talet. Köparen kan därför inte anses ha haft fog att förutsätta att det fanns dränering, se JB 4:19 1st, https://lagen.nu/1970:994#K4P19. Skulle det däremot stå i kontraktet att huset hade dränering skulle det vara fråga om ett konkret fel som säljaren svarar för. Men då inget verkar ha sagts om dräneringen förutsätter jag att detta kan uteslutas. Då fastigheten inte avviker från normal standard är det inte fråga om fel i köprättslig mening. Det faller också inom köparens undersökningsplikt JB 4:19 2st, https://lagen.nu/1970:994#K4P19, att undersöka dräneringen. Köparen borde enkelt kunnat se att det inte fanns dränering genom att titta på ritningar över huset. Att huset saknar dränering kan därför inte heller betraktas som något dolt fel. Skulle däremot ritningarna visa att det fanns dränering skulle frågan ställas i en annan dager, men så verkar inte fallet vara här. Säljaren har ingen upplysningsplikt angående avsaknaden av dränering eftersom den i sig inte kan ses som ett fel som köparen kan göra gällande. Säljaren har endast upplysningsplikt då han känner till ett dolt fel och det i köpeavtalet finns eventuella friskrivningsklausuler. Som jag ser det kan köparen inte göra gällande någon form av fel i fastigheten. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare