FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/06/2008

Nödvärnsrätt?

Hej, jag har en fråga..jag är kvinna 30 år, gift och har barn.Aldrig straffad. Jag och min man kom i bråk efter en festkväll, jag fick slag, sparkar och han drog mig i håret flertal ggr, i köket hemma, tog han tag i mitt hår och gav mig ett knytnävslag rakt i ansiktet, detta skedde vid vår diskbänk, jag tar då tag i nått och slår till honom, tyvärr var detta en grillkniv och han fick den i ryggen, vi tillkallar ambulans ich min man åker till sjukhuset medans jag blir anhållen för grov misshandel, blir släppt samma dag.. Nu är jag livrädd för vad som kommer att hända vid en rättegång, hur ser man på nödvärn, då jag var i en pressad situation, fasthållen i håret och med en nyss utdelad knytnävsslag i ansiktet.. Vad får jag för straff? Kan tillägga att min make är anmäld för misshandel på mig. Mvh Orolig

Lawline svarar

Hej, Enligt 24 kap 1 § Brottsbalken (BrB) föreligger nödvärnsrätt om någon blir utsatt för ett påbörjat och överhängande angrepp. I ditt fall får angreppet från din man troligtvis ses som både påbörjat och överhängande. Frågan är istället om Din gärning var uppenbart oförsvarlig. En gärning som någon begår i nödvärn är nämligen att se som ett brott om den är uppenbart oförsvarlig. Man kan alltså i sådana fall ej gå fri från ansvar. Det finns dock ett undantag från detta vilket jag återkommer till. För att avgöra om något är uppenbart oförsvarligt måste man göra en helhetsbedömning av situationen. Man får bland annat ta hänsyn till angreppets beskaffenhet och den angripnes egenskaper, exempelvis dennes kroppskrafter. Enligt praxis är det bara i undantagsfall ok att använda kniv vid en nödvärnssituation, kniven kan alltså anses som uppenbart oförsvarlig men man måste som sagt göra en helhetsbedömning av situationen. Skulle din handling ses som uppenbart oförsvarlig kan man dock hävda nödvärns excess enligt 24 kap 6 § BrB. Det innebär att man kan gå fri från ansvar trots att man utfört en gärning som är uppenbart oförsvarlig om man svårligen kunde besinna sig. Här utgår man från din situation, man beaktar bland annat farans art, den tid som stått till förfogande för övervägande, man kan även ta hänsyn till individuella egenskaper. Man tittar även på om du hade kunnat avvärja situationen på ett mindre ingripande sätt? Du kan alltså gå fri från ansvar om rätten finner att din handling ej var uppenbart oförsvarlig eller om de finner att den var det, att de anser att du svårligen kunde besinna dig, alltså att nödvärns excess föreligger. Det är jätte svårt för mig att avgöra om du haft nödvärnsrätt eller om excess föreligger, det är en fråga som domstolen får avgöra efter att ha hört alla omständigheter i fallet. Du hittar BrB http://www.lagen.nu/1962:700 Jag hoppas att mitt svar varit till lite hjälp i alla fall. Med vänlig hälsning
Rådgivare