FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/06/2008

Vilket straff kommer jag få för försök till grovt bedrägeri?

Vad blir påföljden om jag blir åtalad för att ha ändrat beloppet på en postanvisning för att få pengar till mitt missbruk? Jag är 20 år och har knarkat hela livet. Jag har åkt fast och blivit dömd flera gånger för snatteri, olovlig körning, hemfridsbrott m.m.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Påföljdsbedömningar är alltid svåra att göra. Det brott som du kan ha gjort dig skyldig till är försök till grovt bedrägeri vilket kan ge mellan sex månaders till sex års fängelse enligt Brottsbalkens 9 kap 3 och 11 §§, som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700. Vid sin påföljdsbedömning kommer domstolen bland annat att ta hänsyn till din ålder samt din tidigare brottslighet, varav det senare kan föranleda ett strängare straff om det nu aktuella brottet av domstolen anses utgöra ett återfall i liknande brottslighet som den du tidigare ägnat dig åt. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare