FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/06/2008

Missbruk av urkund

Vad händer om jag (17 år) lånar min systers körkort för att gå ut på krogen, utan att hon vet om något?

Lawline svarar

Hej! Enligt brottsbalkens 15 kapitels 12 § (se http://www.lagen.nu/1962:700) är det ett brott att missbruka annans id genom att utge sig för att vara den personen. Detta brott, missbruk av urkund, har en straffskala mellan böter och fängelse i sex månader men i det aktuella fallet kommer det troligen att röra sig om ett lågt antal dagsböter. Lycka till, MVH
Tobias AnderssonRådgivare