FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/06/2008

Påföljdsbestämning vid förmögenhetsbrott

Vad blir påföljden om jag blir åtalad för att ha ändrat beloppet på en postanvisning för att få pengar till mitt missbruk? Jag är 20 år och har knarkat hela livet. Jag har åkt fast och blivit dömd flera gånger för snatteri, olovlig körning, hemfridsbrott m.m.

Lawline svarar

Att bestämma påföljd är oerhört svårt. Den knapphändiga informationen i frågan gör det ännu svårare. Generellt brukar påföljden hamna i den nedre tredjdelen av straffskalan. Din handling kan klassas som bedrägeri enl 9:1 brottsbalken (se http://www.lagen.nu/1962:700#K9). Är brottet att anse som ringa kan bedrägligt beteende i 9:2 aktualiseras. Detta brott har böter i straffskalan till skillnad från 9:1 som enbart har fängelse. Handlingen kan också klassas som förfalskning enl. 14:1. Uppfylls både 9:1 och 14:1 döms man enbart för bedrägeri men förfalskningen kan påverka påföljdsbestämningen. Även din tidigare brottslighet spelar in. Då man som ung oftast inte döms till fängelse torde dina tidigare straff innefattat böter alternativt villkorlig dom eller skyddstillsyn. Med tanke på den tidigare brottsligheten kan ett kortare fängelsestraff aktualiseras om handlingen rört ett ansenligt belopp. Villkorlig dom kombinerat med böter kan också aktualiseras men som sagt, påföljdsbestämning är oerhört svårt. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare