FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/06/2008

Förtal vid mordförsök

Hej! Min mamma fick häromdagen det mkt upprörande beskedet att hennes son försökt döda sin ex. sambo med kniv. Uppgiftslämnaren var ex. sambon och hon hade en vännina med som vid förfrågan om detta verkligen var sant bekräftade påståendet. Påståendet visade sig vid granskning vara osant. Det hann dock gå flera timmar innan detta uppdagades och min mor fick uppleva några av de mest ångestfyllda timmarna i sitt liv. Begick ex. sambon något brott när hon utsatte min mor för detta? Påståendet yttrades i närvaro av de båda barnbarnen (alltså barnen till sonen och ex. sambon), min mor och vänninan.

Lawline svarar

Ex-sambon påstod att din bror försökt döda henne med kniv, vilket klassas som försök till mord enligt brottsbalkens 3 kap 1 och 11 §§ samt 23 kap 1 § (se https://lagen.nu/1942:740), vilket är en brottslig gärning. Den som utpekar någon som brottsling kan enl. 5:1 brottsbalken dömas för förtal. Detta är dock ett brott mot din bror. Om lögnen utgör brott mot din mor är mer tveksamt. Ofredande kan tyckas ligga nära till hands men med tanke på brottsbeskrivningen torde denna handling ej inrymmas. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare