FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/06/2008

Bindande köpeavtal?

Har sålt min bostadsrätt på egen hand, dvs utan mäklare. Överlåtelseavtal är skrivit under av både mig (säljare) och köpare samt att köparen är godkänd som medlem i bostadsrättsföreningen. Min fråga är om köpet nu är klart, dvs bindande? Eller är det något annat som måste ordnas?

Lawline svarar

Hej! Din fråga, det vill säga om avtalet är bindande eller ej, är avhängigt hur precist avtalet är. Enligt Bostadsrättslagen (1991:614) 4 kapitlet 5 § ska avtalet reglera parternas namn, den lägenhet upplåtelsen avser samt de belopp som skall betalas som insats och årsavgift. Att döma av de uppgifter du anger i din fråga ser jag ingenting som indikerar att avtalet inte skulle vara bindande. Vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare