FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/06/2008

Fel vid bostadsrättsköp

I mars flyttade vi in i vår nya bostadsrätt. Säljaren hade aldrig bott i lägenheten utan bara renoverat den så på ytan var den i toppskick. På inflyttningsdagen upptäcker vi att golvet i badrummet inte sluttar mot brunn och vi påpekar detta till mäklare och säljare...men vi insåg också att vi borde ha kontrollerat badrummet bättre innan köpet gick igenom. Nu har vi kontaktat en badrumsfirma för att få hjälp med att åtgärda detta då visar det sig att det inte är det enda felet, utan badrummet har åtskilliga brister och firman vi kontaktat vill inte göra något då de inte kan garantera någon kvalitet. Dom säger att vi bör reklamera badrummet eftersom renoveringen inte enligt dem är fackmannamässigt utförd. Vad har vi för rätt att kräva av den förra ägaren? Till saken hör även att vi väntar på ersättning ifrån honom för flyttstädning och tömning av förråd som inte var utfört på inflyttningsdagen. Så affär har redan varit lite osmidig. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Vid köp av bostadsrättslägenheter tillämpas om inget annat avtalas Köplagen, KöpL, som du hittar http://lagen.nu/1990:931. För att fel skall kunna göras gällande enligt köplagen måste bostadsrätten ha varit behäftad med felet vid försäljningen 30§KöpL. Köparen har enligt i KöpL en omfattande undersökningsplit, och får i regel inte senare åberopa fel som han eller hon borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Om du som köparen inte fullgör din undersökningsplikt kan du i regel inte åberopa fel överhuvudtaget. Om en säljaren uppmanar en köpare att undersöka en sak och du som köparen sedan inte gör det, kan du i regel ej åberopa felet i efterhand. Om något verkar misstänkt har köparen ett ännu större ansvar för att ta reda på om fel föreligger. En köpares undersökningsplikt kan dock reduceras om säljaren lämnar lugnande besked. Har du som köpare exempelvis frågat hur det ligger till med badrummet och säljaren säger att det är fackmannamässigt renoverat sänks kravet på att du kontrollera det. Huruvida du har fullgjort din undersökningsplikt är svårt att säga utan att ha sett badrummet ifråga, man brukar dock utgå från att om det var omöjligt att upptäcka skadan ens för en besiktningsman rör det sig om ett dolt fel och undersökningsplikten anses uppfylld och ni bör kunna få ersättning för skadan. 31§ KöpL. Avgörande är alltså om ni uppfyllt er undersökningsplikt eller inte och denna är som sagt väldigt omfattande. För att kunna göra ett fel gällande måste du reklamera felet inom 2 år, 32 § KöpL. Påföljder som kan bli aktuella är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning samt skadstånd, 34 § - 40 § KöpL. I första hand har säljaren rätt att avhjälpa felet, om det inte kommer i fråga kan köparen kräva prisavdrag. För att hävning skall bli aktuellt krävs ett väsentligt avtalsbrott. Med vänlig hälsning
Rådgivare