FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/07/2008

Uppsägning av lokalhyresavtal genom surrogatdelgivning

Hyr lokal med 9 månaders uppsägning. Uppsägning skall ske senast 31/3. Hyresvärden översänder delgivning via rekommenderat brev. Postens mottagningskvitto anger 2/4 som ankomst, själv hämtar jag ut delgivningen 3/4. Hyresvärden menar på att det är poststämpeln på delgivningen som gäller, 31/3, samt att det är en delgivning via surrogat. Tillägas bör att jag blivit sökt i lokalen såväl som i hemmet. Jag har inte träffat varken delgivningsmannen eller skrivit på något mottagande av delgivning. Delgivning av uppsägningen lämnades i lokalen samt i hemmet under kvällen 31/3 och kom till min kännedom 1/4

Lawline svarar

Hej, Vid uppsägning av lokalhyra skall surrogatdelgivning ske enligt JB 12:8 3-4st, https://lagen.nu/1970:994#K12P8S3. Enligt paragrafen anses uppsägningen vara gjord då den avsänts för postbefordran, dvs då den skickats, i det här fallet den 31/3. Enligt JB 8:8 3st, https://lagen.nu/1970:994#K8P8S3, skall det även lämnas ett exemplar av delgivningen i den söktes bostad eller på dennes kontor till någon vuxen i hushållet eller till anställd på arbetsplatsen, vilket också har gjorts i det här fallet. Det krävs alltså inte att den sökte rent faktiskt har tagit del av uppsägningen för att uppsägningen skall anses vara gjord utan det räcker att handlingarna skickats respektive lämnats. Som jag ser det är uppsägningen gjord den 31/3 och hyresvärden har följt Jordabalkens regler för uppsägning. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare