Utmätning av fordran i samboförhållande

En nära släkting till mig är sambo med en man sedan 3 år tillbaka och nu har det kommit fram att han har ett gammalt lån som gått till kronofogden. Nu undrar min släkting om kronofogden har rätt att ta av hennes egendom för detta?

Lawline svarar

Hej,

En förutsättning för att kronofogdsmyndigheten skall kunna utmäta egendom för en gäldenärs skuld är att egendomen som blir föremål för utmätning tillhör gäldenären, det vill säga den skuldtyngde. Detta gäller både lös och fast egendom, vilket regleras i 4 kap 17§ respektive 24§ i utsökningsbalken, se http://lagen.nu/1981:774 . För personer som ingått äktenskap eller är sambo, finns särskilda regler som tar sikte på hur det skall fastställas vem av partnerna som äger egendomen i det gemensamma hemmet. Utgångspunkten är enligt 4 kap 19§ i samma lag som ovan, den att gäldenären, om denne är i besittning av egendomen även anses vara ägare till egendomen. Detta gäller dock inte om det görs sannolikt att egendomen är föremål för samägande av partnerna, eller om det framgår att egendomen är ensamt ägd av gäldenärens partner. Som bevis för att egendom är samägd borde räcka att kunna visa en skriftlig handling som anger båda parter som köpare av egendom, eller att ett uttag skett från gemensamt bankkonto i samband med ett köp. Emellertid kan gäldenärens del av den samäga egendomen mätas ut med grund i samma lag som ovan, 8 kap 8§. Det innebär att hela egendomen säljs och intäkten delas sedan i regel på sådant sätt att gäldenärens partner behåller hälften.

Skulle partnern hävda ensam äganderätt till egendom måste det framgå att egendomen ensamt tillhör denne. Detta skall bevisas, kravet är här högre ställt än då part gör gällande samägande. Exempel på omständighet som skulle kunna grunda ensam äganderätt, är om partnern har mottagit egendom genom testamente med förbehåll om överlåtelseförbud.

Sammanfattningsvis är det alltså upp till den partner som vill hävda att viss egendom inte kan bli föremål för utmätning att visa att egendomen ej tillhör gäldenären. Det sker genom att visa samägande eller bevisa ensamt ägande. Lyckas ej partnern göra detta, antas egendom som finns i sambos gemensamma besittning tillhöra gäldenären och kan som sådan utmätas för dennes skulder.

Med vänlig hälsning,

John HerrmanRådgivare