FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Vårdplikt

Hejsan! Jag fick en mindre vattenskada på ek-parketten i min hyreslägenhet.. Pga ett akvarium som läckte lite. (7-8 liter) Frågan är som följer: vem står för skadan? jag eller hyresvärden eller hemförsäkringen??? enligt folksam är det hyresvärden, stämmer det??? Vore tacksam för info!

Lawline svarar

Hej, Normalt ansvarar hyresvärden för den yttre skötseln av fastigheten, el-, vatten- och gasledningar m.m. Att Du har skaffat ett akvarium som sedan börjat läcka gör jag bedömningen att Du är ansvarig för den skada som uppkommer till följd av detta. Du har en vårdplikt för lägenheten under den tid som Du är hyresgäst, detta framgår av hyreslagens 24 § som Du kan finna https://lagen.nu/1970:994#R65 . Huruvida ditt försäkringsbolag bör täcka detta beror nog på de villkoren som finns i din hemförsäkring och detta är något som Du måste undersöka med ditt försäkringsbolag. Ett tips är att prata med flera representanter för försäkringsbolaget och hör dig för om alla är av samma uppfattning. Mvh /
Rådgivare