FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/04/2006

Behövs samboavtal?

Min pappa är sambo sedan 3 år i hans hus. Han har ägt huset sedan 1973 (taxerat som fritidshus). Vilka dokument bör upprättas för att inte huset skall kunna ingå i en bodelning? Min pappa vill att huset skall gå vidare till sina barn.

Lawline svarar

För att den gemensamma bostaden ska ingå i en eventuell framtida bodelning krävs enl 3 § Sambolagen (se http://lagen.nu/2003:376) att den förvärvats för gemensam användning. Om din pappa förvärvade huset(fastigheten) långt innan samboförhållandet inleddes kommer den således inte att ingå i bodelningen. Något samboavtal behövs därför inte. Om din pappa ändå, kanske för att vara på den säkra sidan, vill upprätta ett samboavtal skall detta upprättas skriftligen och undertecknas av samborna. Med vänliga hälsningar Daniel Waerme
Daniel WaermeRådgivare