FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/06/2008

Rätt att va med på upplåtelseavtal.

Vad gäller vid ombildning till bostadsrätt? Min sambo står på kontraktet, inte jag. Vi är båda skrivna på adressen sedan många år. Får vi köpa lägenheten tillsammans? Godkänner banken att vi båda lånar pengar?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att kunna ge ett mer precist svar skulle jag behöva veta mer om dig, förningens stadgar mm. Jag kan dock ge dig ett svar med generellt giltighet. I bostadsrättslagen 2 kap 8§ som du finner http://lagen.nu/1991:614, regleras hyresgästens rätt till medlemskap vid upplåtelse av bostadsrätt. Detta stagande ska tillvara rättigheterna för den person som står hyreskontraktet till lägenheten som ska upplåtas med bostadsrätt. Rent formellt så har du inte rätt till att stå på upplåtelseavtalet men i praktiken så brukar både banker och styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar tycka om att även sambor står på upplåtelseavtalet till en bostadsrätt. Två personer som ska dela på kostnaderna för avgifter, räntor och amorteringar ger en bättre säkerhet än bara en person. Med vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare