FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/06/2008

Verkställande av amerikans dom i Sverige

Vad händer om man begår ett kontraktsbrott i USA men bor i Sverige och är svensk medborgare?

Lawline svarar

Det är ju svårt att avgöra vad följden blir ens i USA utan att veta vad det gäller. Men säg att en amerikansk domstol fastslår skadeståndsskyldighet med anledning av kontraktsbrottet. Enligt utsökningsbalken 3 kap 2 § (som du finner http://www.lagen.nu/1981:774#K3) verkställs inte utländska domar här i Sverige utan stöd i lag. Vad gäller amerikanska civilrättsliga domar saknas sådant lagstöd och domen kan inte verkställas av svenska myndigheter. Till skillnad mot om det varit en svensk eller europeisk dom om skadestånd kan alltså kronofogden inte driva in den. Observera att jag i svaret utgår från din uppgift att det rör sig om ett kontraktsbrott, alltså en civilrättslig fråga och inte en straffrättslig om t.ex. förskingring eller bedrägeri. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare