FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/06/2008

Granne har sågat ned buske

Min granne har klippt ner buskar som står på vår fritidstomt utan att fråga om lov. Buskarna används som insynsskydd från närliggande allmänna bryggor. Buskarna utgör inte gräns mot grannens tomt. Han försöker därigenom få ökad utsikt över fjärden utanför. Vilket slags brott gör han sig skyldig till? Han har stått på vår tomt för att kunna klippa. Har han därigenom evt gjort sig skyldig till hemfridsbrott? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! Om din granne har klippt ner buskar på din tomt och dessa inte angränsade och därför på något sätt växte över på hans tomt har han gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken 8:8. Du kan själv läsa lagrummet http://lagen.nu/1962:700. Detta brott är i regel att anse så som grövre än hemfridsbrott varför detta "har förtur". Hoppas att det blev något klarare. Med vänliga hälsningar
Rådgivare