FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/04/2006

Fester + Försent bet. hyror - grund för förverkande?

Hej, Jag köpte ett förstahandskontrakt av en fastighetsägare för över hundra tusen kronor. Nu påstår denne att jag har förverkat mitt kontrakt pga. att jag har haft fest några gånger och slarvat med hyran (dock har jag alltid betal den). Kan mitt besittningsskydd ha påverkats av det här. (jag har varit lugn och inte haft några fester efter att anmärkningarna kom)

Lawline svarar

Hej! Först och främst kan konstateras att hyresvärden inte personligen kan "slänga" ut dig ur lägenheten. Hyresvärden måste överlåta ärendet antingen till Hyresnämnden eller när det handlar om förverkande till Tingsrätten för ett avgörande huruvida en uppsägning vore korrekt eller inte. Du som bostadshyresgäst har rätt att bo kvar i lägenheten till dess att ett sådant avgörande kommer (46 § och 49 § Hyreslagen) Då kommer vi till frågan om det överhuvudtaget föreligger någon grund för förverkande. Vad beträffar festerna så kan det i och för sig vara grund för uppsägning men om du efter anmärkningarna sköter dig, och nämner detta för hyresvärden, är det troligtvis inte en grund för förverkande. Det är dock svårt att säga eftersom jag inte vet hur mycket du har festat och hur störande det kan ha varit. Vad gäller dröjsmålet med betalningarna kan detta vara en grund för förverkande. Om det händer några enstaka gånger så är det troligtvis inte en grund för uppsägning av kontraktet men om du satt i system att alltid betala försent så kan det vara en grund för förverkande. (se tex RBD 15:88) Du skall alltid ha möjlighet att vidtaga rättelse, dvs se till att problemem inte uppkommer igen. Lycka till Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare