FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/06/2008

Minderårigas trafikbrott

Hej, en 14åring kör trimmad moped och blir fasttagen av polisen. Han blir även åtalad för smitning, Vad blir då böterna om hans pappa tjänar 25 000 oskattat och mamman är arbetslös? Tappar även 14åringen lämplighetsintyget?

Lawline svarar

Hej! Att köra en trimmad moped anses i regel som olovlig körning. Både olovlig körning och smitning är straffbart enligt lag om straff för vissa trafikbrott som du kan läsa http://lagen.nu/1951:649 . En 14-åring kan över huvud taget inte åtalas för brott. Inte heller 14-åringens pappa kan straffas för det 14-åringen gör. Om 14-åringens pappa har trimmat mopeden kan pappan straffs för medhjälp till olovlig körning och annars om han känner till att mopeden är trimmad eventuellt för tillåtande av olovlig körning. För smitningen kan aldrig pappan straffas. Värt att nämna är också att ungdomars böter aldrig bestäms utifrån föräldrarnas inkomst. Det straff pappan kan få varierar beroende omständigheterna så något bötesbelopp är svårt att ge men det kan bli ganska högt, runt 10 000 kronor är inte orimligt. Det någon gör innan 15 års ålder ska som huvudregel inte påverka möjligheten att senare få ett förarbevis för EU-moped eller ett körkortstillstånd men det ska inte uppfattas som att man kan göra vad som helst innan 15. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare