FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/06/2008

Värderingsbelopp av fastighet

Är det som sägs i en mail-konversation juridiskt bindande? Exempelvis värderings belopp av fastighet.

Lawline svarar

Hej, Det som skrivs i e-mailkonversationer är juridiskt bindande såvida en avtalssituation föreligger. Huvudregeln är nämligen att ett avtal är bindande, oavsett om det görs muntligen eller skriftligen. Ett avtal kan ingås på många olika sätt, till exempel via en e-mailkonversation, regeln är dock att ena parten lämnar ett anbud och mottagaren lämnar en accept. Ditt exempel angående värderingsbelopp av fastighet går inte att klart att svara på eftersom situationen inte är tydlig om vad som har skrivits, varför och av vem. Men ett värderingsbelopp är just en värdering, och att denna värdering skulle ligga till grund i en juridisk fråga har jag svårt att se eftersom det är utbud och efterfrågan som i slutändan avgör köpeskillingen av fastigheten. Jag skulle därför, utan att veta mer om situationen, säga att värderingsbeloppet som angetts i konversationen inte är juridiskt bindande. Men vid en tvist av något slag kan denna uppgift givetvis användas för att styrka vad denna person informerat er om, eftersom fri bevisföring gäller i Sverige. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare