FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/08/2008

Envarsgripande vid elevslagsmål

Har lärare rätt att ingripa med stöd av envarsgripande för att förhindra slagsmål mellan två elever?

Lawline svarar

Envarsgripande regleras i 24 kap. 7 § 2 st rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740#K24) Ett krav för att ett envarsgripande skall vara lagligt är att handlingen som aktualiserar gripandet klassificeras som ett brott med fängelse i straffskalan. Det krävs m a o att slagsmålet uppfyller kravet för t.ex. misshandel i 3 kap. 5 § brottsbalken för att ett envarsgripande skall vara lagligt. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare