FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/06/2008

Påföljd vid grovt sjöfylleri

Påföljd vid grovt sjöfylleri? Blev stoppad av kustbevakningen när jag och 4 vänner åkte i 5 knop utan lanternor i en sjumeters båt. Jag fick lämna blodprov och resultatet visade 2 promille. I övrigt ingen trafik på havet och god sikt. Jag har tidigare blivit straffad för rattfylla för tre år sedan. Vad kan man vänta sig för påföljd?

Lawline svarar

Hej! Brottet grovt sjöfylleri regleras i sjölagens 20 kapitel 4 och 5 §§, se http://lagen.nu/1994:1009. 5 § punkt 1 stadgar att det rör sig om ett grovt brott då alkoholkoncentrationen är över 1,0 promille i blodet. Påföljden är enligt lagtexten fängelse i högst två år. Detta är de yttersta ramarna. Påföljden ska förutom enligt sjölagen bestämmas enligt reglerna i brottsbalkens kapitel 25-32, se http://www.lagen.nu/1962:700. Det är inte för mig möjligt att med säkerhet förutsäga vad påföljden i ditt fall kommer att bli. Man ser dock allvarligt på olika typer av rattfylleri och tidigare allvarligare brottslighet inom tre till fyra år tillbaka i tiden kan beaktas till din nackdel, se 30 kap. 4 § brottsbalken. Det är således inte omöjligt att du kan komma att dömas till ett kortare fängelsestraff. När det talas om fängelse i sådana här fall är det oftast två veckor till några månader det handlar om. Det är inte heller omöjligt att en villkorlig fängelsedom aktualiseras kombinerad med böter. Du kan i vart fall argumentera för att din tidigare brottslighet inte ska räknas till din nackdel då det gått tre år, då finns större möjligheter för dig att slippa ett kortare fängelsestraff. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare