FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/06/2008

Preskriptionstid för bedrägeribrott

Hej.Jag undrar hur långt tillbaka man går vid bostadsbidrags fusk och vad är straffsattsen?

Lawline svarar

Hej! Preskriptionstider för brott, det vill säga hur lång tid efter brottet en häktning eller åtal kan väckas, regleras i 35 kapitlet Brottsbalken (BrB), se http://www.lagen.nu/1962:700 . Preskriptionstidens längd beror på hur långt fängelsestraff som kan följa på brottet. I ditt fall handlar det om bedrägeri, som regleras i 9 kap. 1 § BrB. Där stadgas att straffsatsen är fängelse i högst två år. Enligt 35 kap. 1 § 2 punkten och 4 § är preskriptionstiden fem år från den dag då bedrägeriet begicks. När det gäller bedrägerier som fortgått under längre tid finns alltså inte möjlighet att åtala beträffande den del som ligger mer än fem år tillbaka i tiden. Straffsatsen är som sagt fängelse i högst två år för bedrägeribrott av normalgraden. Det är dock ytterst ovanligt att domstolen använder den övre delen av straffskalan och beroende på de närmare förhållandena i ditt fall torde påföljden stanna vid en villkorlig fängelsedom med dagsböter eller möjligtvis ett kortare fängelsestraff. Detta beror förstås på olika faktorer som t.ex. beloppet som det fuskats med och om gärningsmannen tidigare gjort sig skyldig till liknande brott. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare