FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/06/2008

Offentliga handlingar i bostadsrättsförening?

stryrelseprotokollen i en Bostadsrättsförening är dom offentliga.. dvs kan vem som helst ta del av dom? kan endast medlemar i bostadsrättsföreningen ta del av protokollen?

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! Protokoll är oavsett om det handlar om en bostadsrättsförening eller något annat normalt inte offentliga handlingar och det finns enligt lag inget krav på att protokoll skall distribueras till bolagsmän, medlemmar eller andelsägare. Det kan dock finnas andra regler i din bostadsrättsförenings stadgar om offentliggörande och utdelande. Om så är fallet gäller detta. Föreningens revisorer som bland annat skall granska förvaltningen äger rätt att ta del av alla protokoll. Det kan även vara värt att noteras att när protokollet ligger till grund för åtgärd som skall registreras hos Bolagsverket eller länsstyrelsen blir protokollet en offentlig handling. Hoppas att det hela blev något klarare!
Rådgivare