FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/06/2008

Brott om ej informerar chef om felaktig utbetalning?

Är det ett brott att inte informera ens chef om man fått för mycket lön?

Lawline svarar

Hej och tack för ditt mail! Det rör sig här om "condictio indebiti" från din chefs sida det vill säga en felaktig utbetalning. Huvudregeln vid condictio indebiti är att betalningen skall gå åter. Detta enligt principen att part inte kan kan grunda rätt till vad som utgivits till honom av misstag. Det finns dock undantag från detta. För att du skall ha rätt till att behålla pengarna skall du vara i god tro vid mottagandet och ha inrättat dig i god tro. För att inrätta sig i god tro skall man tex ha flyttat över pengarna till ett sparkonto eller ha använt pengarna på annat sätt. Man tar här även hänsyn till partsförhållandet och tidsapekten. Det är du som mottagare som skall bevisa att god tro förelegat. Liknande fall har berörts i tidigare rättsfall i till exempel rättsfallen AD 1989 nr 55 och 57. Här fastslås att om en ökning av den nettolön som arbetsgivaren betalat ut borde ha föranlett arbetstagaren att närmare granska lönebeskedet och om felet i utbetalningen då bort upptäckas, har arbetstagaren inte varit i god tro utan blivit återbetalningsskyldig. Här låter det dock på dig som om du ej varit i god tro varför en sådan kan vara svår att bevisa. Du kan härigenom, genom att ej informera din chef göra dig skyldig till bedrägligt beteende alternativt bedrägeri, Brottsbaken 9:2, http://lagen.nu/1962:700. Hoppas att det blev något klarare! Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare