FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/06/2008

Allmänt åtal

Jag har polisanmält ett bedrägeri som har skett. Men bedragaren och jag har kommit överens. Det har gått nästan 1 månad sedan jag polisanmälde och nu vill jag lägga ned ärendet. Kan jag lägga ned en polisanmälan och i så fall hur? Vilka påföljder får detta? osv..

Lawline svarar

Du har rätt att dra tillbaka din polisanmälan, men det kommer inte att få någon effekt eftersom åklagaren har fått kännedom om brottet har han en skyldighet att åtala på grund av att brottet faller under allmänt åtal enligt RB 20 kap 6 §, se http://www.lagen.nu/1942:740#K20 . För att dra tillbaka din polisanmälan kontaktar du helt enkelt ansvarig utredare för ditt fall och förklarar situationen. Vad åklagaren sedan beslutar att göra kan du inte styra över. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare