FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2008

Samägande av fastighet

En fråga kring samägarlagen; Jag och mina två syskon äger varsin del i ett hus, det vill säga en tredjedel var. Ett av mina syskon vill nu bli utlöst. Vad gäller? Är priset baserat på marknadspriset eller taxeringspriset? Och kan mitt syskon sälja till endast en av oss andra eller måste vi både köpa halva delen av hennes del?

Lawline svarar

För samägd egendom gäller samäganderättslagen som hittas https://lagen.nu/1904:48_s.1 . För samägd egendom gäller att delägarna måste vara överens vad det gäller förfoganden över det samägda i sin helhet, det vill säga försäljning, uthyrning, ombyggnationer och så vidare som berör egendomen i sin helhet. Över respektive delägares egen andel av egendomen är huvudregeln istället att var och en av delägarna har rätt att disponera över denna efter eget tycke. Enligt huvudregeln föreligger därmed inget hinder för ditt syskon att sälja sin andel av huset till någon av er, halva andelen till er var eller till någon helt annan. Delägaren har även rätt att ta ut det pris denne önskar, det vill säga vanligtvis då marknadspriset. Undantag från huvudregeln enligt ovan kan förekomma om något annat överenskommits genom samägaravtal eller finns uttryckt i gåvobrev eller testamente. Vad gäller fast egendom, som en fastighet, är det visserligen något oklart i vilken grad man genom avtal kan ställa upp hinder för en delägare att fritt sälja vidare sin andel. I ert fall verkar det emellertid inte som om något sådant förbehåll existerar och då aktualiseras inte denna problematik. Det står då ditt syskon fritt att sälja sin andel och själv bestämma priset. Om inte annat avtalats kan en delägare även, enligt 6 § samäganderättslagen, ansöka hos rätten om att hela fastigheten ska säljas på offentlig auktion och köpeskillingen sedan delas mellan delägarna. Vänlig hälsning,
Johanna NilssonRådgivare