FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/06/2008

Vad händer om hyresvärden inte skickar någon hyresavi?

Hej, Jag har läst på flera hyresvärdars hemsidor att man är skyldig att erlägga sin hyra trots att hyresvärden missat att skicka ut hyresavi. Jag har dock försökt hitta en lagtext ang. detta i hyreslagen utan framgång, Vart i hyreslagen står detta angivet? Tack på förhand! Mvh Helena

Lawline svarar

Hej, Hyresavin har ingen egentlig betydelse för avtalsförhållandet mellan hyresvärden och hyresgästen. Utgångspunkten är att hyresgästen ska betala månadshyran i förskott till hyresvärden, se 12 kap 20 § första stycket jordabalken (tolfte kapitlet brukar kallas för hyreslagen). Sista vardagen innan ny månad gäller som betalningsdag om inte annat har avtalats. Observera att förfallodagen vanligen anges i hyreskontraktet, då är den dagen bindande för hyresgästen. Detta är alltså oberoende av om någon hyresavi har skickats ut till hyresgästen. Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare