FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/08/2008

Uppsägning av arrende i förtid

hej vi har en sommarstuga med arrende på 49 år denna tid löper ut år 2013 kan markägaren säga upp oss ? det finns inget avtal som säger det dessutom ligger tomten på ett naturreservat numera. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Fastighetsägaren kan säga upp avtalet i förtid enligt 8 kap 23-25§§ Jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 . Han har dock inte rätt att kasta ut er utan ett avhysningsbeslut från fastighetsdomstolen. Då fastighetsägaren begär ett avhysningsbeslut kommer ni ges tillfälle att yttra er. Hälsningar
Albert RoosRådgivare