FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/08/2008

Jordbruksarrende, marknadspris

vad är rimligt att ta i arrende för mark? vi har en gammal gård där mark i alla år arrenderats av vår granne som är jordbrukare. Min far fick som betalning tillgång till kött mm. Han avled 1996 och sedan dess har inget utbetalats i arrende. Vi bor inte i närheten och då driften av gården är kostsam och vi vill ha den kvar önskar vi ta ut ett arrende i pengar. Hur går vi tillväga? Utan att störa grannsämjan? Vår granne tar ut EU-bidrag för den mark som vi äger. Är det rätt? VAD KAN VI BEGÄRA I ARRENDE?

Lawline svarar

Hej! Vad som är rimligt arrende beror mycket på markens bördighet, läge samt areal. Mitt råd är att ringa till Lantmännen och höra vad de tycker är rimligt, normalt anges detta i kr/hektar. Skillnaden är stor mellan betesmark och jordbruksmark. Bördig jordbruksmark i Skåne har marknadspriser på mellan 6000-8000 kr/hektar i arrende. EU-bidrag ges till jordbrukaren och inte ägaren av marken så detta är korrekt. Mitt råd är att prata med grannen och se vad han är villig att betala. Givetvis kan detta påverka grannsämjan men förhoppningsvis är förstår er granne er situation och ger er ett rimligt arrende förslag. I sista hand kan ni alltid säga upp avtalet enligt Jordabalkens regler om arrenden http://www.lagen.nu/1970:994 . Hälsningar
Albert RoosRådgivare