FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/08/2008

Avtalsform vid köp av fastighet

Avtalsbrott vid muntligt avtal? Två syskon äger gemensamt en fastighet som de fått ärva efter fadern. Ena syskonet vill sälja sin del till den andre. De kommer överens om pris och överlåtelsedag. Lån är tagna o tid är bokad på banken. Dagen innan överlåtelsen/köpet skall ske drar sig säljaren ur. Min fråga lyder då, vad kan det syskon som vill köpa fastigheten göra? De har ett muntligt avtal och deras konversation via mejl finns som bevisning på att de var överens om köp/överlåtelse. Kan man tvinga någon att fullfölja en försäljning då endast ett muntligt avtal ligger som grund?

Lawline svarar

Enligt 4 kapitlet 2 § jordabalken har ett bindande avtal om köp av fastighet uppkommit när ett köpebrev upprättats. Det är alltså ett krav på att avtalet ska vara skriftligt och ha en viss form för bindande avtal. Den tänkte säljaren har rätt att ångra sig så länge som ett giltigt skriftligt avtal inte upprättats. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare