FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/05/2006

Återfå insats i ideell förening

Hej! Jag undrar vad som gäller enligt lagen i detta fall. Vi är ett sedan 2 år tillbaka ett nystartat ideellt sällskap inom andlighet, som ordnar bl.a föreläsningar . Vi var från början 8 personer. 3 personer gick ur sällskapet i början av December 2005. Resterande 5 personer fortsatte verksamheten. Den 12/1-2006 beslutades om lokalbyte och namnbyte på sällskapet. Den 10/3-2006 kommer de 3 tidigare personerna och kräver att få ut sina delar av tillgångarna i sällskapet. 2 av personerna som lämnade sällskapet i december 2005 satsade vid uppstarten 3000 kronor tillsammans, dessa 2 personer har inte betalt något inträde vid våra föreläsningar, det bestämdes att övriga 6 personerna i sällskapet skulle betala inträde för att få ihop ett reservkapital, vilket då är dessa 6 personernas satsade pengar. De 3000 kronorna är återbetalda till dem som satsade pengarna. Den tredje som avgått kommer att få tillbaka det hon har satsat i inträdespengar . Vi har tänkt så här,resterande satsade inträdespengar från de 5 som är kvar i sällskapet räknar vi ifrån tillgångarna, det som är kvar delar vi i 8 delar och delar ut till de som har lämnat sällskapet, Är det rätt tänkt ? Vi har ännu inte gjort upp några stadgar för sällskapet. Vad säger lagen? Mvh

Lawline svarar

Ert sällskap är att se som en ideell förening. Det finns dock ingen lagstiftning om de ideella föreningarna utan deras rättsliga ställning får istället bedömas med ledning utifrån domstolspraxis. Och i övrigt råder det faktiskt en viss osäkerhet över hur denna associationsform ska regleras. Det anses som att en ideell förening blir en juridisk person när den har antagit stadgar för verksamheten och valt styrelse. Innebörden av att föreningen är en juridisk person är att den har egen rättskapacitet (kan förvärva rättigheter och ikläda sig skyldigheter) samt att ansvaret för föreningens medlemmar inskränks till det i föreningen satsade kapitalet. Ni har inte antagit några stadgar och därför torde inte er ideella förening ses som ett eget rättssubjekt. Vad som gäller för ideella föreningar som inte är en juridisk person är än mer osäkert. Jag har inte kunnat finna något rättsfall med liknande frågeställningar som i ert fall. För ekonomiska föreningar gäller att en medlem som har avgått har rätt att återfå inbetalda insatser under förutsättning att föreningens egna kapital är tillräckligt. Reservfond och övriga medlemmars rätt får inte drabbas i och med det. Detta torde man analogvis kunna tillämpa på er förening. De tre medlemmar som har utträtt bör få sin insats tillbaka om ni har kapital till det. Er uppdelning låter bra, i grund och botten är det för er en avtalsrättslig fråga och om ni alla är överens är det ju inget problem. Mvh
Anna BergmanRådgivare